بیماری آلزایمر و راه های پیشگیری از آن

بیماری آلزایمر و راه های پیشگیری از آن

آلزایمر

بیماری آلزایمر (به انگلیسی: Alzheimer’s disease) یا بیماری فراموشی که به اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه‌است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. مقاله زیر از موسسه خدمات پرستاری همزیستان پارس را بخوانید تا از این بیماری و راه های پیشگیری از آن مطلع شوید.

در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند. بیمار پاسخ سئوالی را که چند لحظه قبل پرسیده‌است فراموش می‌کند و مجدداً همان سؤال را می‌پرسد. بیمار وسایلش را گم می‌کند و نمی‌داند کجا گذاشته‌است. در خرید و پرداخت پول دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند حساب دارائیش را نگه دارد. بتدریج در شناخت دوستان و آشنایان و نام بردن اسامی آنها نیز مشکل ایجاد می‌شود. کم‌کم مشکل مسیر یابی پیدا شده و اگر تنها از منزل بیرون برود ممکن است گم شود. در موارد شدیدتر حتی در تشخیص اتاق خواب، آشپزخانه، دستشویی و حمام در منزل خودش هم مشکل پیدا می‌کند. بروز اختلال در حافظه و روند تفکر سبب آسیب عملکردهای اجتماعی و شخصی بیمار شده و در نتیجه ممکن است سبب افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری بیمار شود.

یکی از مشکلات زوال عقل بروز توهم و هذیان است. مثلاً بیمار فکر کند همسرش به وی خیانت کرده‌است و یا همسایگان و پرستارش قصد آسیب رساندن و توطئه علیه وی را دارند. بیمار ممکن است به فرزندانش بدبین شود. گاهی اوقات بیمار افرادی را مثلاً والدین فوت شده یا اقوام را که نیستند و حضور ندارند می‌بینند.

در موارد شدید بیمار برای انجام کارهای اولیه شخصی نیاز به کمک پیدا می‌کند و ممکن است توانایی کنترل ادرار و مدفوع را هم از دست دهد. بیمار دچار زوال عقل ممکن است در تکلم و یافتن کلمات مناسب مشکل پیدا کند و در نتیجه کم حرف و گوشه گیر شود. در موارد پیشرفته تر بیمار آگاهیش را نسبت به بیماری از دست داده و نمی‌داند دچار ناتوانی در انجام برخی کارها است و ممکن است کارهای خطر ساز انجام دهد. بتدریج ممکن است توانایی حرکتی بیمار هم دستخوش آسیب شده و مکرراً تعادلش را از دست داده زمین بخورد.

آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است. علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات بخصوص حافظهٔ موقت در دوران پیری آغاز شده و به‌تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد. مرگ پس از پنج تا ده سال از بروز علائم اتفاق می‌افتد؛ اما بیماری حدود بیست سال قبل از ظهور علائم آغاز شده‌است. این بیماری با از دست رفتن سیناپسهای نورونها در برخی مناطق مغز، نکروزه شدن سلول‌های مغز در مناطق مختلف سیستم عصبی، ایجاد ساختارهای پروتئینی کروی شکلی به نام پلاک‌های پیری (SP) در خارج نورون‌های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشته‌های به نام NFT در جسم سلولی نورون‌ها، مشخص می‌شود.

آلزایمر

تمام علائم و نشانه های ابتلا به بیماری آلزایمر:

کاهش شناختی باید حداقل در دو ناحیه از پنج علامت ذکر شده در زیر، باشد:

۱٫ کاهش توانایی در به خاطرسپاری و به یاد آوردن اطلاعات جدید، که می تواند به عنوان مثال باعث شود:

  • سوالات و یا مکالمات تکراری
  • گم کردن وسایل شخصی
  • فراموش کردن حوادث یا قرار ملاقات ها
  • گم شدن در یک مسیر آشنا

۲٫ اختلالات در استدلال، وظایف پیچیده و انجام قضاوت، به عنوان مثال:

  • درک نادرست از خطرات ایمنی
  • ناتوانی در مدیریت امور مالی
  • توانایی تصمیم گیری ضعیف
  • ناتوانی در برنامه ریزی
  • ناتوانی در انجام فعالیت های پیچیده یا متوالی

۳٫ اختلالات تجسمی که به عنوان مثال، به علت مشکلات بینایی چشم وجود دارد که از این قرار می تواند باشد:

ناتوانی در تشخیص چهره یا اشیای مشترک و یا یافتن اشیاء در نمای مستقیم

ناتوانی در استفاده از ابزارهای ساده، به عنوان مثال، برای پوشیدن لباس

۴٫ اختلال در صحبت کردن، خواندن و نوشتن، به عنوان مثال: دشواری در یافتن کلمات در حال صحبت کردن، تردید در صحبت کردن، املای خطادار

۵٫ تغییرات در شخصیت و رفتار، به عنوان مثال: تغییرات رفتاری خارج از شخصیت، از جمله آشفتگی، بی تفاوتی، اجتماع گریزی یا عدم علاقه، انگیزه یا ابتکار

  • از دست دادن حس همدلی، حس اجبار، وسواس یا رفتار اجتماعی غیر قابل قبول
  • اگر تعداد و شدت علائم زوال عقل را تایید کند، عوامل زیر می توانند آلزایمر را تأیید کنند.
  • شروع تدریجی، ماهها تا سالها، به جای ساعتها یا روزها طول می کشد.
  • بدتر شدن سطح طبیعی شناخت فرد در موقعیتهای خاص.
  • اگر علائم در طول ساعت یا روز شروع می شود یا بدتر می شود، باید فوری به پزشک مراجعه کنید، زیرا این می تواند شروع یک بیماری حاد باشد.
  • از دست دادن حافظه در آلزایمر بیشتر احتمال دارد که یک نشانه برجسته باشد، به خصوص در زمینه یادگیری و فراخوانی اطلاعات جدید.
  • مشکل در تکلم نیز می توانند یک نشانه کلیدی اولیه باشد، برای مثال، تلاش برای پیدا کردن کلمات مناسب.

اگر نقایصی متضاد و برجسته تر باشد، این موارد عبارتند از:

  • ناتوانی در تشخیص اشیا و چهره
  • مشکل درک بخش های جداگانه ای از یک صحنه در یک زمان
  • مشکل با خواندن متن، که این اختلال تحت عنوان الکسیا شناخته شده است.
  • مهمترین نقص در اختلال عملکرد اجرایی و استدلال، قضاوت و حل مسأله است.

مراحل:پیشرفت آلزایمر می تواند به سه مرحله اصلی تقسیم شود:

۱٫ قبل از ظهور علائم

۲٫ اختلال شناختی خفیف، وقتی علائم خفیف است

۳٫ زوال عقل

علاوه بر این، انجمن آلزایمر هفت مرحله را در پی یک زنجیره کاهش شناختی، بر اساس شدت علائم توصیف می کند. این مقیاس از حالت بدون زیان، از طریق کاهش شدید، در نهایت به “کاهش بسیار شدید” رسیده است. تشخیص معمولا تا مرحله چهار مشخص نمی شود، که این مرحله به عنوان “آلزایمر” خفیف یا زودرس توصیف می شود.

علل ابتلا به بیماری آلزایمر و عوامل خطر:

عوامل خطرساز اجتناب ناپذیر برای پیشرفت بیماری عبارتند از:

  • سالخوردگی
  • سابقه خانوادگی آلزایمر
  • حمل برخی از ژن ها

آلزایمر

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

ورزش منظم انجام دهید.

حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی

مدیریت بیماری های قلبی عروقی، دیابت، چاقی، سیگار کشیدن و فشار خون بالا.

رژیم غذایی متنوع و سالمی را دنبال کنید

شرکت در آموزش مادام العمر و آموزش شناختی

برخی مطالعات نشان می دهد که از تصور و دید عموم و ممکن است خطر آلزایمر را کاهش دهد.

برای جلوگیری و یا تاخیر طبیعی در بیماری آلزایمر چه کنیم؟

چه بخوریم و چطور از طب سنتی کمک بگیریم؟

۱٫ روغن نارگیل: خوردن ۱ تا ۲ قاشق چای خوری روغن نارگیل، سرد و فشرده دو بار در روز به طور منظم همچنین، روغن نارگیل را در محصولات پخته شده خود، سالاد و کوکی ها استفاده کنید.

۲٫ ویتامین B12: خوردن غذاهایی با ویتامین B12 بالا مانند گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، شیر، پنیر، لوبیا خشک شده، آووکادو، غلات غنی شده و شیر سویا.

۳٫ دارچین: دارچین را در چای، نان تست، غلات، بلغور جو دوسر، محصولات پخته شده، سالاد میوه و کوکی ها استفاده کنید. همچنین می توانید دارچین را به صورت مکمل مصرف کنید. همیشه برای یک دوز مناسب با پزشک مشورت کنید.

توجه داشته باشید: دارچین را بیش از حد مصرف نکنید، زیرا ممکن است برای کبد تولید سم کند.

۴٫ بادام: خوردن ۱ اونس یا یک مقداری از بادام خشک روزانه برای جلوگیری از AD ؛ یکی دیگر از گزینه ها این است که هر روز ۸ تا ۱۰ بادام خرد شده و پوست کنده را ناشتا میل کنید.

۵٫زردچوبه: هر روز یک لیوان شیر زردچوبه، به عنوان شیر طلایی شناخته می شود ؛ برای تهیه این شیر، فقط یک و نیم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیر بجوشانید آن را با عسل خام بخورید و بنوشید. همچنین در غذاهای خود زردچوبه را استفاده کنید.

توجه:زردچوبه ممکن است برای افراد مبتلا به سنگ های صفراوی و انسداد مجاری صفراوی مناسب نباشد.

۶٫ اسیدهای چرب امگا ۳؛ با خوردن ماهی های چرب، گردو، دانه های کتان، لوبیا، روغن زیتون و پوره کدو، ومواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی خود دریافت کنید.مصرف مکمل های اسید چرب امگا ۳، حاوی حداقل ۶۰۰ میلی گرم DHA، روزانه که برای تعیین دوز مناسب، با پزشک خود مشورت کنید.

برای آنکه آلزایمر نگیرید:

از رژیم های با چربی زیاد و چربی های اشباع شده اجتناب کنید ، در رژیم غذایی خود انواع چربیهای مضر را با چربی های سالم جایگزین کنید.

اجتناب از مصرف الکل و سیگار.

اجتناب از غذاهای فرآوری شده و آلاینده های فلزی مانند آلومینیوم و جیوه.

چند دقیقه آفتاب صبح روزانه ویتامین D که می تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند را فراهم میکند.

اعضای خانواده و دوستان باید امکاناتی برای ایجاد یک زندگی بهتر برای افراد مبتلا به AD پیدا کنند.

اگر شما در منزل بیمار آلزایمری دارید می توانید با استخدام یک پرستار از موسسه خدمات پرستاری همزیستان پارس این امر را به ما بسپارید.

منابع:

ویکیپدیا

نمناک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *